Viinakuu nimetus ei ole tulnud mitte sellest, justkui oleks omal ajal oktoobris halbade ilmade või suvise tööaja lõpetuseks neli nädalat jutti tina pandud. Viinakuu nimi tuleneb hoopis sellest, et just oktoobris pandi kõikides mõisates viinaköögid küdele ning hakati viljast ja kartulist kangemat kraami destilleerima. Kõrgekvaliteedine viin oli kaup, aga seda palju kaugemal, kui oma koduküla või -riik.
Tänapäeval on viinakuu lihtsalt üks kuu, mille ajal räägitakse ehk rohkem viinast ja selle kultuursest joomisest. “Võta pits ja pea aru.” Püüame meiegi seda õpetust järgida. Lisaks on oktoober paljudes piirkondades ka karskuskuu. Joogisaade “Vala välja!”, mis eelmisel korral just karskluse teemad käsile võttis, on sel korral sellest kaugel.
Nimelt …
… on lauale rivistatud seitse Eesti ja muu maailma premium-viina, mida hakkavad pimetestis ritta panema oma ala parimate ninade ja kõride kõrval ka saatejuhid Martin Hanson ja Keiu Virro (kes saab sel korral küll hoopis kallaja, mitte maitsja rolli). Eksperdina on saates mitmeid napsiraamatuid välja andnud viinakorüfee, alati oodatud kaaslane Toomas Tiivel. Lisaks Eesti Päevalehe ajakirjanik, kõikvõimalikes joogi- ja söögitestides karastunud mees Joosep Tiks ja viinajoomises end algajaks nimetav James Arney.
Koos püüame panna ritta seitse viina, millest igaühel on oma nüansid, mekk ja aroom. Viin ei ole vaid viin, see jook on palju mitmekülgsem, kui seda arvatagi osatakse. Maitsed ja aroomid on peidetud, hillitsetud ja neid peab aardejahtijana otsima, kuid seda põnevam see teekond on. Mõni tootja on kasutanud oma joogis Bourboni saare vaniljet, teine lisanud õige meki saamiseks mandliekstrakti, kolmas näpuotsaga aprikoosi, pipart või rosinaid. Poleks ju arvata osanud?
Joogisaate “Vala välja!” eetris toimub pimetest. Identsetest markeeritud karahvinidest kallatakse markeeritud tulbiklaasidesse toasoe viin, mida hinnatakse seejärel aroomi, maitse ja suutunde järgi. Punktid pannakse tabelisse, liidetakse hiljem kokku ja võitjaks on enim punkte saanud hundijalavesi. Pimetestil osalejatelt küsime punktidele ka kommentaari.
Rõhutamist vajab, et joogisaade ja selle tegijad ei propageeri viinajoomist, meie eesmärk on edendada Eesti joogikultuuri ning panna inimesed mõtlema, mõtestama ja valima seda, mida nad joovad. Sõbrad, viin on alkohol, mis kahjustab teie tervist! Olge mõõdukad, olge maitsekad ja olge mõnusad!
Küsimused, pretensioonid, pakkumised ja kommentaarid saatke aadressile [email protected]. Jälgige meie tegevusi ka Facebookis, lehel: www.facebook.com/valavalja
Saadet toetasid viinatootjad Liviko, Altia ja Moe ning maaletooja Fine Brands.