Seekordse Elu loomingu podcasti külaline on Taxify kaasasutaja Martin Villig, kes on olnud 20 aastat ettevõtja. Martin ja tema vend Margus Villig valiti 2018 aasta ettevõtjateks. Nende loodud ettevõtte Taxify meeskonnas on 500 inimest, nende rakendust kasutavad 500 000 juhti ja 10 miljonit kasutajat üle maailma.
Martini esimesed ettevõtluskogemused pärinevad keskkooliaastatest, kus tegi sõpradega kodulehekülgi, andis välja eralehte ja korraldasid diskosid. Kui varem proovis ta korraga mitut erinevat ettevõtet käivitada, siis 2013. aastal Taxify asutamisel otsustas kõigist teistest ettevõtmistest ja vabatahtlikest tegevustest loobuda ja pühenduda täielikult Taxify arendamisele. Selline ühe asja korraga tegemine on aidanud oluliselt paremini keskenduda.
Nüüd, kui on hakanud tekkima Taxify kõrvalt ajavaru, aitab Startupi Juhtide klubis asju korraldada ning Eesti startupide rahastuse tabelit koordineerida.
Tõenäoliselt Skypes töötatud aastad vormisid Martinis seda julgust, et Taxify näol on võimalik ehitada midagi ülemaailmselt võimsat, mitte lihtsalt kohalikku taksoäppi. Skypes võis hommikul tulla tiimiliikmel hea idee edasiarenduseks, pärastlõunaks oli see valmis progetud ja õhtuks kasutas seda funktsiooni enam kui 10 tuhat inimest. Kiirus, mastaap, asjade ära tegemine oli silmiavav ja julgust süstiv.
Martini noorem vend Markus võttis keskkoolist kaasa enda väitlusoskuse ja pealehakkamise ning juba 19-aastasena kaasasutas Taxify. Tema tugevuseks on ka võimekus hästi ratsionaalselt mõelda – suutlikkus kaine ja loogilise mõistlikkusega asjadesse suhtuda ning enda seisukohti argumenteerida.
Madalseisudest aitab saada üle usk sellesse, et Taxifys tehakse õiget asja – see on suur turg, transpordis on palju asju valesti ja nad on veendunud, et saab teha paremini. Ettevõtte loomisel valida idee, mis lahendab suurt ja olulist probleemi, mis vajab lahendamist ka aastate pärast.
Taxify alguspäevadel käisid Martin ja Markus õhtuti taksojuhtidele enda lahendusest rääkimas või käisid jalgrattaga Lasnamäel ja pani kõigile takso plafooniga autodele kojamehe vahele visiitkaardi pakkumisega. Ehk mida kõike vähegi sai väheste vahenditega teha, et uusi juhte saada. Paljud ütlesid, et sellist asja on proovitud ja poisid pole takso valdkonnaga kursis ning sellest ei tule midagi välja. Samas 10% oli nõus proovima. Ratsionaalselt mõtlemine aitas “mitte solvuda” äraütlejate tõttu.
Kui Taxify Tallinnas alustas, siis Uber oli alles USA-s tegutsemas ning Euroopas oli üldse paar taksoäppi mõnedes linnades. Alguses planeerisid nad Tallinna ja Baltikumi sihtgrupina. Püüdes saada siin asja käima, polnud neil aega muretseda, et kunagi tuleb suuremate ettevõtetega Pariisis rinda pista. Hiljem kui Uber oli suuremaks kasvanud ja miljardeid dollareid investeeringuid saanud, siis läks raskemaks investorite raha kaasamine. Kui tahad kasvada, aga Sulle ei taheta investorite poolt raha anda, siis tuleb olla lihtsalt leidlik, kuidas vähesemate vahendite toel kasvada (kuni investorid on Sinu ettevõtesse juurde investeerima).
Taxify tiim hakkas taksoäri vaatama hoopis teisest vaatenurgast – kuidas optimeerida juhid sõitma nendele tundidele, kui reisijad tahavad sõita. Ehk mitte üritada olemasolevasse ärisse siseneda ja seda paremini teha, vaid vaadata värske pilguga “miks nii” tehakse ning märgata hoopis uusi võimalusi ja seda, mis kliendi jaoks on päriselt oluline.
Martin püüab praegu optimeerida enda töö nutikust ja tulemuslikkust. Et olulised asjad saaksid tehtud ja väheolulised asjad ei võtaks palju aega ära. Ühtlasi, et pereisana olla enda laste jaoks eeskujuks, nutitelefon kodus korvi panna ja rohkem koos looduses käia.
Elu parimaks investeeringuks peab Martin enda abikaasa leidmist. Abikaasa, kes mõistab, on kannatlik ja keerulistel aegadel toetav.